Thursday, 08 November 2012 14:57

Global-warming Scientist Sues Detractors, Defames Self

Written by 

Controversial climatologist Michael Mann is suing global-warming skeptics for defamation, while earning their ridicule with false claims of having received the Nobel Peace Prize. Mann's suit is against the Competitive Enterprise Institute (CEI) and National Review, Inc. (NRI) for comparing him to retired football coach and convicted serial child molester Jerry Sandusky.

Mann, a professor of meteorology at Penn State University, made his name famous more than a decade ago with his hockey-stick graph, showing temperatures spiking abruptly in the late 20th century after holding relatively steady for most of the last millennium. The graph figured prominently in both the 2001 Third Assessment Report and the 2007 Fourth Assessment Report of the UN's Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), and Al Gore cited it in An Inconvenient Truth in 2006.

But many scientists and a congressional investigation found the graph to be fraudulent, and the 2009 Climategate controversy called Mann's research methods further into question. A number of investigations ensued in the scandal's wake, all of which were declared by media and scientists alike to be whitewashed. Nevertheless, the inquiries absolved Mann and his Climategate colleagues.

This past July Rand Simberg published an article on CEI's blog,, comparing Penn State's investigation and exoneration of Michael Mann to its Sandusky coverup and whitewash. He pointed out the university's stake in the case: namely, Mann's fame and subsequent research funding. He noted the "same university president who resigned in the wake of the Sandusky scandal was also president when Mann was being" investigated. Simberg concluded by calling for a new independent investigation. Mark Steyn of National Review reprinted Simberg's comments.

Mann filed a complaint against the journalists and their publishers for libel and the "intentional infliction of emotional distress." NRI attorneys countered that the statements in question are protected under the First Amendment and pointed out the unsettled controversy surrounding Mann's hockey-stick data manipulation. They warned, "Moreover, if Dr. Mann decides to pursue this matter, he and his research would be subjected to a very extensive discovery of materials that he has fought so hard to protect in other proceedings."

The reply didn't stop there. National Review's editor, Rich Lowry, published his response to Mann: "Get Lost."

My advice to poor Michael is to go away and bother someone else. If he doesn't have the good sense to do that, we look forward to teaching him a thing or two about the law and about how free debate works in a free country....  In short, he risks making an ass of himself. But that hasn't stopped him before.

Undeterred, Mann filed suit in D.C. Superior Court in late October and has garnered stinging mockery by doing so. Steyn writes, "I noticed on the press release (published on his Facebook page) that Dr. Mann claimed to have been 'awarded the Nobel Peace Prize' and that on the complaint itself we are accused of the hitherto unknown crime of 'defamation of a Nobel prize recipient.'" When NRI asked the Nobel Foundation, it denied Mann has ever won a Nobel prize.

Thomas Richard of The Examiner dug deeper into the case by contacting Geir Lundestad, director of the Norwegian Nobel Institute. Lundestad confirmed, "Michael Mann has never been awarded the Nobel Peace Prize." He explained, "Unfortunately we often experience that members of organizations that have indeed been awarded the Nobel Peace Prize issue various forms of personal diplomas to indicate that they personally have received the Nobel Peace Prize. They have not."

So it appears Mann's assertion is based on his contributions to IPCC and Al Gore, both Nobel prize recipients. IPCC did, in fact, issue certificates with altered text to IPCC participants, including Mann, an "unfortunate" move according to Lundestad. But it makes Steyn wonder who has damaged Mann's reputation more: his detractors, or the Mann himself?


  • Comment Link DRW Monday, 12 November 2012 09:17 posted by DRW

    It was proven than Mr. Mann intentionally excluded historic data from his chart to promote the man-made global warning agenda. The corrupting of scientific data to further the monetary gain of select individuals and groups does not reinforce the trust in the scientific community. Fraud is still fraud, and university scientists still receive both private government grants for "research." True scientists constantly attempts to disprove theories, not search for a consensus among believers. Thats the nature of the field.

    It has been recognized that the earths climate changes due to cycles, just as the earth's crust shifts, volcanos erupt, and earthquakes result from cyclical periods.
    It has also been recognized that the earth is actually embarked on a cooling trend, and has been for over a decade.

    Using the vehicle of "man-made climate change" to enrich "the few" resembles the medicine-oil salesmen preaching the needs for ineffective medical treatments for a price.
    Even the British and Europeans are quickly realizing that story is without scientific basis.
    Only those wishing monetary enrichment and wishing to promote of their cause still "bang-the-drum" for their unproven "expertise" within their fields of pseudo-science.

    The average citizen being a "dupe" for their cause, will not change the facts.

  • Comment Link John Craig Thursday, 08 November 2012 22:50 posted by John Craig

    So, what you're really trying to say is all this just proves global warming isn't real, right? Sure, ok, yeah right.

Please Log In To Comment
Log in